Vraag
21ste eeuw vaardigheden, burgerschap, omgaan met verschillen en het tegengaan van segregatie en klassenongelijkheid zijn belangrijke thema’s, die het onderwijs bezig houden. Hoe kunnen we ons onderwijs dusdanig vormgeven dat we burgerschap ook voorleven, als docententeam onder elkaar en als docenten voor en vooral ook met de leerlingen. Dit was de vraag van het MT van het Haags Montessori Lyceum.
Om zo leerlingen op te voeden die klaar zijn voor de maatschappij, om actief in verbinding met zichzelf en de ander leiding te geven aan zichzelf en hun ambities.
Deze vraag herbergt de noodzaak om voor een aanpak te kiezen, die als paraplu kan fungeren om de leerling, de klas, de school, de stad, de maatschappij en de wereld met een nieuwe bril te kunnen aanschouwen en daarin effectief te kunnen functioneren vanuit je eigen stem, expressie en perspectief én in actieve verbinding met de ander.
Deep Democracy is deze paraplu: een methode, visie en aanpak die werkelijk een andere manier van kijken naar en handelen in groepen biedt. Deep Democracy is ook een verrassend doeltreffende aanpak om ‘omgaan met verschillen en inclusie’ praktisch handen en voeten te geven.
Met Deep Democracy in school wordt er op verschillende niveaus gewerkt met deze aanpak en levert op verschillende niveaus resultaten. Voor de leerling, school, de klas en de maatschappij:
Leerlingen leren basisvaardigheden die ze zowel in hun loopbaan als in hun persoonlijke leven zullen kunnen gebruiken en toepassen:
Klas
Docent
School